Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerste keuring autobus en autocar

Algemeen

Autobus en autocars moeten voor de eerste keer voorgereden worden voor een technische keuring na de inschrijving.

STAP 1 - Identificatie van het voertuig

Tijdens de keuring zal de inspecteur nagaan of de nodige documenten geldig zijn en of ze wel overeenkomen met het voertuig dat voorgereden wordt.

Boorddocumenten

  • inschrijvingsbewijs
  • gelijkvormigheidsattest

Gegevens van het voertuig

  • inschrijvingsplaat
  • chassisnummer
  • identificatieplaat

STAP 2 - Milieukeuring

Naargelang het voertuigtype wordt een controle uitgevoerd op de uitlaatemissies, eerst door meetapparaten, nadien door een visuele controle van de uitlaatinrichting door de inspecteur.

  • rookmeting voor de dieselvoertuigen
  • CO-meting van de uitlaatgassen voor de benzine- of LPG-voertuigen en nazicht van de lambda-waarde

STAP 3 - Weging van het voertuig

Het voertuig wordt in het keuringscentrum gewogen. Op basis van het resultaat van die weging wordt het nuttig laadvermogen berekend. Het verschil tussen de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) en het resultaat van de weging moet groter dan of ten minste gelijk zijn aan 75 kg. Indien het verschil kleiner is wordt het identificatieverslag niet opgesteld en wordt een rood keuringsbewijs met beperkte geldigheidsduur van 15 dagen afgeleverd.

STAP 4 - Mechanische staat en werking van de onderdelen van het voertuig

Elk onderdeel, elk element dat deel uitmaakt van de verplichte uitrusting wordt gekeurd overeenkomstig de reglementaire en technische voorschriften. De algemene staat, de werking, de slag, de slijtage, lekken, lasnaden en gelijkvormigheid van de onderdelen worden gecontroleerd.

Hierna een overzicht van de te keuren groepen van elementen :

Reminrichting

  • bedrijfsrem
  • hulprem
  • parkeerrem

De keuring van de remmen wordt uitgevoerd op een remmentestbank en wordt vervolledigd door een visuele controle van de inspecteur.

Lichten, reflecterende inrichtingen en elektrische uitrustingen 

  • grootlichten
  • dimlichten
  • standlichten
  • richtingaanwijzers
  • stoplichten
  • achtermistlichten
  • ...

De keuring van de lichten gebeurt aan de hand van een lichtregelaar en wordt vervolledigd door een visuele controle van de inspecteur.

Stuurinrichting

Assen, wielen, banden en ophanging

De keuring van de ophanging wordt uitgevoerd door een visuele controle van de inspecteur.

Chassis en chassistoebehoren

De carrosserie

Gezichtsveld

  • ruiten
  • achteruitkijkspiegels
  • ruitenwissers
  • ....

Tachograaf en/of snelheidsbegrenzer

Diverse verplichte inrichtingen

  • veiligheidsgordels
  • ...